top of page
IMG_0757.jpeg

DRIVERSPECIALISTEN

"DRIVE FOR SHOW, PUTT FOR DOUGH"
Ja det stämmer säkert på tourerna runt om i Världen, men till skillnad från ett tourproffs så MÅSTE handicapspelaren få en bra start med så långt första slag som möjligt, det kräver oftast en BRA DRIVE.

Vi bygger din nya Driver till perfektion!

 

Vi gör alltid en svinganalys, med hjälp av vår erfarenhet och med nyckeltal från TrackMan4 får vi så småningom fram rätt klubbhuvud och skaft för din sving!

 

När vi tar fram Driverhuvud är det skillnader i:

- Spelförbättring (mer eller mindre förlåtande)

- Loft (optimerat loft ger rakare och längre slag)

- Utseende & total intryck (estetik)

- Känsla, ljud och feedback i bollträff, etc.
 

Man kombinerar sedan klubbhuvud med det skaft som passar bäst för ens sving. Vi tittar bla. på parametrar som skaftstyvhet, vridstyvhet och flexpunkt. se SKAFTKUNSKAP

 

Sammantaget är det känslan i skaftet som är den mest avgörande faktorn till förbättring av golfspelet, att ha rätt känsla i sina skaft kan ge bättre och konsekventare längd och mer precision. Genom att välja rätt skaft får du bättre värden i bollträff och därmed bollflykt och det i sin tur ger bättre självförtroende i ditt spel och utövande.

 

När verkstadsjobbet börjar mäter vi skaftets oval samt optimerar flex och tippstyvhet. Därefter monterar vi skaftet i driverhuvudet

och anpassar längd på klubba samt grepptyp, allt som påverkar dina slag och detta för att du ska få den perfekta drivern för din sving!

Därför skall vi ha en Driver i bagen

Drivern är en viktig klubba för handicapspelaren då denne behöver få ut maximal längd från tee, men effekten kan bli totalt tvärtom med en fel anpassad Driver! 

 

Gör alltid en utprovning

För att du ska få ut den maximala längden med din Driver krävs optimering av alla variabler som kan påverkas, det handlar om att se till att rätt skaft och driverhuvud optimeras till just din sving! Det är här vi som experter hjälper till! 

 

Hitta rätt loft

På tourerna runt om i världen spelas olika loft, från ca: 7.5˚ (finns extremfall 4.6˚) till 11.7˚, Damtouren har oftast högre loft då deras svinghastigheter är lägre (dock oftast högre än handicapspelaren), det alla har gemensamt är att dom optimerat sitt driverloft till deras sving!  

 

Estetik och ljud

Viktigt? Ja att du som golfare gillar vad du tittar på och hur klubban låter har en stor effekt på hur den presterar, detta kallar vi för placebo effekt! 

 

Tendenser i bollflykt

Tenderar din bollflykt att dra höger eller vänster? (Slice eller Hook beroende på om man är höger eller vänster spelare) Det är i första hand ett svingfel, men man kan med små justeringar optimera Driverhuvudet tillsammans med rätt skaftprofil och på så sätt ”bota” en oönskad bollflykt! 

Kompromisser

Att hitta rätt kombination (Huvud + Skaft) är en stor utmaning. Man söker både längd och riktning, här handlar det om att kompromissa. Man kan välja att stoppa en ”tourdriver” i bagen dessa går visserligen lite längre men kräver då näst intill hundraprocentig bollträff! Dessa driverhuvuden har minimalt med förlåtande egenskaper vid bollträffar utanför "sweetspot" (tåträff resp. hälträff). Att välja ett driverhuvud med mer förlåtande egenskaper är oftast klokast, det för att vid ”misshits” ge golfaren ett hyggligt resultat i längd och skapar bättre förutsättningar för ett andra slag.

 

Justerbart

Tillverkaren säger att ”man kan ändra loft” med en justerbar adapter, är det så? Här säger vi NEJ! Man kan INTE ändra det fysiska loftet, men Ja man kan få ett något ändrat dynamiskt loft (+- 0,4˚) dvs. Det loft klubbhuvudet har vid bollträff. Dessa inställnings-möjligheter ger den bättre spelaren fördelar, men som handicapspelare med en relativt inkonsekvent sving och bollträff har detta inte jätte stor påverkan! Vi påstår att högre loft ger både längre och rakare slag allt beroende på svinghastighet och infallsvinkel.
OM man har en positiv attackvinkel så tillåts lägre loft och tvärtom. (Detta kan endast mätas i en launchmonitor typ TrackMan) 

 

 

Är en modern Driver bättre en en äldre? 

För Drivern finns ett regelverk för hur hög trampolineffekt som en träffyta får ha. Alltså hur mycket träffytan får flexa för att ge "katapulteffekt" när bollen träffar träffytan. Men svaret på frågan är Ja, man arbetar ständigt med att söka nya vägar för att öka slaglängden, det laboreras med tjocklek och material på träffytan. Träffytan påverkar både känsla och ljud men också vad klubban presterar, både längd och kontroll är klart bättre i en modern Driver.

Den stora utmaningen för oss Klubbmakare är att hitta rätt kombination av driverhuvud, skaft, längd och grepptjocklek!

Välkommen att göra din utprovning!

66F659AA-6CAC-4C26-B97F-145A6E6716B8.jpeg
34A03B21-77E4-49B3-98B0-B04C9E2B8D71.jpeg
IMG_3283.jpeg
IMG_3285.jpeg
bottom of page